zaterdag 24 augustus 2013

Washington

Na een heerlijke nacht slapen in ons kingsize bed worden we wakker in de hoofdstad. We staan op en lopen het hotel uit op zoek naar een ontbijt. We vinden om de hoek van het hotel een leuk koffiezaakje waar we ook wat lekkere bagels kunnen krijgen.

Na het ontbijtje lopen we terug naar het hotel, pakken we een rugzak in, pakken we alles in en lopen naar de lobby waar we uitchecken en onze koffers stallen. Hier kunnen we kaartjes regelen voor de hop on hop off bus. De verkoper meldt er wel bij dat we waarschijnlijk niet het hele rondje kunnen doen wegens de 50th anniversary of the '63 march on Washington bij de National Mall. We proberen nog korting te krijgen maar daar doet deze verkoper helaas niet aan. We nemen toch maar een kaartje en lopen naar de overkant van het hotel om op te stappen.

We nemen de rode lijn en gaan op pad. We rijden langs het hoofdkwartier van de F.B.I., het J. Edgar Hoover building en komen dan uit bij het Capitool. Het Capitool is de zetel van de volksvertegenwoordiging van de VS, de wetgevende macht in de trias politica. In het Capitool zetelen zowel de Amerikaanse senaat als het Amerikaanse huis van Afgevaardigden, tezamen het Congres genoemd. Ook stoppen we bij Union station, het treinstation.

We rijden de brug over naar de staat Virginia om langs het Pentagon te rijden. Het Pentagon is het gebouw van de Amerikaanse Ministerie van Defensie en ligt in Arlington, Virginia.

We besluiten uit te stappen bij Arlington National Cemetery. Arlington National Cemetery is één van de 139 nationale begraafplaatsen van de VS. Hoewel het een militaire begraafplaats is, liggen er naast militairen ook bekende Amerikanen als presidenten, astronauten, politici en verdienstelijke burgers, waaronder 367 ontvangers van de Medal of Honor. De bekendste persoon die er begraven ligt in oud president John F Kennedy en we gaan een bezoekje brengen aan zijn graf.

Na ons bezoek aan de begraafplaats stappen we weer in de bus. Het is behoorlijk warm vandaag en boven in het zonnetje is het aardig puffen.

We rijden terug naar de National Mall waar we op een gegeven moment niet meer verder kunnen rijden door de massa mensen die meedoen aan de March. We besluiten maar uit te stappen en te voet naar het Lincoln Memorial en het reflection lake te lopen. Mooie is dat wij het park in willen en 50.000 mensen het park juist uit willen. Het is flink druk in ieder geval. We wurmen ons door de mensenmassa en komen uiteindelijk uit bij het standbeeld van Abraham Lincoln. Ik vind het zwaar indrukwekkend.

Dan lopen we de National Mall weer af en gaan terug richting hotel. Onderweg kopen we nog een paar flesjes drinken. Het is goed warm vandaag. We willen nog een stukje gaan rijden vandaag. Aangekomen bij het hotel halen we de koffers uit de bagagekamer en laten we de auto voorrijden.

We laten Washington achter ons en rijden richting Hagerstown waar we vanavond zullen slapen. Vorig jaar hebben we Famous Dave ontdekt en onderweg naar Hagerstown ligt toevallig een filiaal waar we stoppen voor het avondeten. We eten ons buikje weer rond aan ribkes met garlic mash en coleslaw. Jammmm.

Dan rijden we door naar onze eindbestemming. Op internet had ik daar een super 8 hotel gezien voor weinig maar als we aankomen zien we een vies klef hotel waar we eigenlijk geen voet durven binnen te zetten. Gelukkig is er genoeg te krijgen en aan de overkant ligt een Clarion inn die er een stuk beter uitziet. We checken in en brengen de koffer naar de kamer. Die ziet er prima uit. We nemen een lekkere warme douche en kijken Karate kid op de tv. Dan gaan we lekker slapen. Morgen een lange dag.